Taxi!! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Demian Reijden - WaarBenJij.nu Taxi!! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Demian Reijden - WaarBenJij.nu

Taxi!!

Door: Demian

Blijf op de hoogte en volg Demian

21 Maart 2006 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Tientallen, misschien wel honderden rijden er door de stad. De meeste oud (stickers met jaartallen als '76 zijn geen uitzondering), gammel (letterlijk met touwtjes aan elkaar, en als je de deur te hard dichtslaat valt 'ie eruit) en VOL!

Taxi's. En ik heb het hier niet over de honderden metertaxi's die hier ook rondrijden (en zich meestal ook wel in bovenstaande staat bevinden), maar over de zogenaamde 'minitaxi's. Kleine busjes, met ongeveer plek voor 12 passagiers (maar daar kunnen, zeker in de spits, best meer in hoor!!)

De economie drijft op deze grijze vorm van openbaar vervoer. De kosten zijn laag, zo tussen de R3 en R6 (0,4 en 0,85 euro), de frequentie hoog. Er zijn geen vaste routes, geen vaste haltes. het is een kwestie van aan de straat gaan staan die min of meer in de richting gaat van waar je heen wil, en een vinger op steken. Of eigenlijk, wat en hoeveel je opsteekt hangt ook een beetje af van waar je heenwil: één wijsvinger stopt in principe elke taxi, maar is de code voor 'downtown'. Wijsvinger naar beneden brengt ja naar Hillbrow (wil je niet zijn) en middel-, ringvinger en pink omhoog is de code voor Soweto (de grootste Township, met 3 miljoen inwoners)...

Ik neem elke ochtend zo'n minitaxi naar de redactie, en elke ochtend stopt er binnen een minuut één voor mn neus. Als blanke wordt ik raar aangekeken in deze 'zwarte taxi's'. Ze zijn primair hét openbaar vervoer voor de zwarte bevolking van de townships. Maar ik betaal gewoon mijn R4,5 en stap 20 minuten later voor de deur van de krant uit. Gelukkig is hier wel een soort vaste route die ze allemaal nemen, omdat de meeste wegen in het centrum éénrichting zijn.

Terug is een ander verhaal...als het donker is veranderd de stad dramatisch: het Central Business District (CBD) waar de redactie zit, sterft uit na 6pm. De straatverkopers laten al hun lege dozen, etensresten en ander afval achter, somigen steken het in brand. Donkere, uitgestorven straten met hier en daar vuurtjes en hopen afval... het geeft CBD een naargeestig uiterlijk.

Ik heb me nog geen moment ongemakkelijk gevoeld, maar iedereen raadt me af om in 't donker op zoek te gaan naar een taxi. De minibusjes rijden bijna niet meer, en metertaxi's hebben geen vaste standplaatsen. Dus bel ik meestal een -dure- taxi van de centrale, waar ik 10 tot 15 x meer betaal dan voor de minitaxi.... Op de spaarzame dagen dat ik de redactie bij licht verlaat, zoek ik in de wijk naar een stilstaande taxi. Dit zijn meestal individueel opererende chauffeurs, met auto's in zeer deplorabele staat...maar ze brengen me thuis, en goedkoper dan de taxi's van de centrale (40 tot 50 Rand ipv 60+)

het leuke aan de ritjes met de 'metertaxi's', zijn de gesprekken met de chauffeurs. In de minitaxi houdt iedereen z'n mond tot 'ie eruit moet, dan roepen ze 'short left' als ze bij de eerstvolgende zijstraat eruit willen, of 'after robot' (robot=stoplicht). In de 'gewone' taxi echter, probeer ik meestal een gesprek met de chauffeur aan te knopen: waar hij vandaan komt, hoelang hij in de stad is, wat hij denkt van de stad, Zuid Afrika en zn werk...dit levert interessante levensverhalen op.

Zo zat ik in de taxi bij Eddie: een 72-jarige met brillenglazen als jampotjes. Hij vertelde honderduit over hoe hij de stad heeft zien groeien (hij is chauffeur sinds 1963), over zijn familie (zn vrouw Edith, zn 12 kinderen en 44 kleinkinderen).

En ik zat in de taxi bij Themba, een 27-jarige goedlachse levensgenieter met speciale interesse voor politiek. heb al meerdere ritjes met hem gemaakt (hij heeft wel een soort vaste standplek), het is altijd lachen met hem, en hij rekent me de laagste prijs voor de rit (R40).

Ik zat in de taxi bij Leon, een politiek vluchteling uit Zimbabwe, net 2 maanden hier, en net zo geïmponeerd door de stad als ik...

Ik heb van al deze mensen hun mobiele nummer, en wil eigenlijk een portret maken van deze paar voorbeelden van wat na security en begrafenisondernemers volgens mij de grootste bedrijfstak in Joburg moet zijn!

-

PS. Mijn Nederlandse telefoonnummer gebruik ik eigenlijk niet meer. Ik ben bereikbaar op mijn ZuidAfrikaanse mobiele nummer: +27 76 8638979. Altijd leuk om sms'jes vanuit Nederland te krijgen ;), en sms'en naar t buitenland is nauwelijks duurder dan binnen NL!

  • 21 Maart 2006 - 13:27

    Maaike:

    Yeah, de kamikazebusjes blijken een internationaal fenomeen! Ik maar denken dat ik de enige was die zich in dat soort busjes waagde (pesero's heten ze in Mexico)...!

    Ik hou het trouwens maar bij berichtjes op je blog, aangezien ik nog steeds een 'bereikbarbaar' ben.... :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Johannesburg

Demian

Van 1 maart tot 1 september ga ik aan de slag als journalist bij de Joburgse krant The Star...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 129
Totaal aantal bezoekers 68159

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: