Another day in the office - voor de sensatiefreaks - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Demian Reijden - WaarBenJij.nu Another day in the office - voor de sensatiefreaks - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Demian Reijden - WaarBenJij.nu

Another day in the office - voor de sensatiefreaks

Door: Demian

Blijf op de hoogte en volg Demian

27 Maart 2006 | Zuid-Afrika, Johannesburg

En dan sta je weer 's ochtends vroeg kogelgaten te tellen bij een overvallen tankstation, en met de 'media liaison officer' te praten terwijl de auto's over de snelweg zoeven waar je op staat en een meter verder één van de overvallers wordt behandeld omdat 'ie is neergeschoten door de politie toen hij de snelweg overstak...

Da's wel even rauw op je dak na een superrelaxed weekend:

Om met zaterdag te beginnen, toen was ik te gast bij 'echte Afrikaners' die me een 'echte Afrikaner braai' voorzetten!!

Ik had Annelize en haar tante ontmoet toen ik met Stephan de kroeg in ging, twee weken geleden. Omdat ik natuurlijk graag locals wil ontmoeten, heb ik haar nummer opgeslagen, en na een sms van mij nodigde ze me uit.

Normaal bestaat een 'Afrikaner braai' uit vlees. En vlees. En nog meer vlees. En met veel mazzel een heel klein beetje brood en/of mieliepap (maispap).

Nou was er in dit gezelschap een moslim, dus we hadden alleen halal lams- en schapenvlees, en er was een vegetariër (!!) dus er was een keur aan salade, gepofte aardappels en ander groenwerk...

Maar, ondanks dat het dus niet een 'echte' was, heb ik genoten van deze Afrikaner traditie! Zeker gezien er ook de nodige biertjes bij geserveerd werden (je moet als je braait namelijk áltijd een biertje bij de hand hebben, om het vuur te blussen als het uit de hand loopt!! ;) )

Alleen de Afrikanermuziek hadden ze mogen houden... 't klinkt wel grappig, dat taaltje. Maar de muziek overstijgt niet t niveau van een middelmatig geslaagde combi van country, fransje bauer en marco borsato...

En zondag heb ik afgesproken met NiZA-collega Tisha, die deze week is aangekomen in Joburg. Zij heeft al wél een auto, dus we hebben een beetje door de -gelukkig zonnige- stad getoerd. Lunch hier, drankje daar...in één van de grootste shopping malls van de stad een filmpje pakken (Tsotsi, je weet wel: de Oscarwinnaar voor beste niet-engelse film uit jawel, ZuidAfrika. Ze zijn er nogal trots op hier.) Daarna een Afrikaanse spies met wild gegeten waar je U tegen zegt, alvorens weer terug te keren naar mijn appartement.

Kortom: een echt weekend, vol drank, lekker eten, vrienden en gezelligheid! ;)

Terwijl het hier weer maandag is en het dus plenst van de regen en de donder knetterend over de stad rolt...

  • 28 Maart 2006 - 13:37

    El Tonio:

    *Slik* Ik ben blij dat ik maar een nachtje blijf!

  • 28 Maart 2006 - 21:58

    Xan:

    Hee doe je beetje rustig met m'n maag! Zomaar foto's van (bijna) lijken op je site zetten..ik doe het je niet na,wat een werkdagen heb je echt.

    Maar 'braaien' heb je t nu al paar x over gehad en klinkt steeds erg goed! Was je nou ook nog 'uitgeweest' in Joburg? Ben wel benieuwd hoe dat daar is!
    Succes deze week en hopelijk horen we weer snel van je!

    Liefs
    Xanne

  • 29 Maart 2006 - 13:06

    Yvette:

    Jeetje Demian, ik vond die foto van mij al heftig!
    Hou ons op de hoogte van al die spannende verhalen. Want ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik wel een klein beetje een sensatiefreak ben!!

    Ik kom je zeker opzoeken in Jo'burg. (als mede NiZA-starter uit Kaapstad) Ik wil wel een rondleiding en insight information van een 'expert'. Want zo kunnen we je vast gaan noemen na zoveel maanden werken in die stad. Volgens mij is Jo'burg wel een stad waar jij goed kunt acclimatiseren. Er is iig altijd genoeg werk voor jou als journalist.

    Vandaag echt tropische temperaturen hier in Kaapstad. Af en toe vervloek ik de wind omdat je bijna wegwaait of gezandstraald wordt op 't strand. Maar vandaag zonder wind en met zeker dertig graden op de thermometer... Poehh. Heb veel gezucht en gekreund bij veerle in de auto!! Maar laat ik niet zo sadistisch zijn om dat op jou website te zetten want dat zullen je Nederlandse vrienden vast niet waarderen al dat geklaag.

    Demian.. Op nog veel mooie, spannende, onderzoekende en boeiende verhalen!!

    Groetjes from sunny Cape Town

    Yvette

  • 30 Maart 2006 - 13:38

    Daan:

    Tering. Een olifant met klapperende oren op een metertje afstand is wat, maar zeventien kogelgaten... das ook wat. Ik denk dat ik gewoon en geen safaripark-ranger en geen politieman of pompbediende wordt.

    Nee, ik blijf lekker journalist. Dan zie je al die zooi ook, maar kun je na de broodnodige quotes gewoon weer lekker op een veilig afstandje gaan staan:)

    Mooie verhalen weer, keep going! En baie sorry voor de abrubte onderbreking gister: laten we het erop houden dat SA-mobiel nog steeds telefoontikken vreet:)

    Next time toch echt met die World Call aan de gang: ze hebben inmidels wel genoeg aan me verdiend!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Johannesburg

Demian

Van 1 maart tot 1 september ga ik aan de slag als journalist bij de Joburgse krant The Star...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 106
Totaal aantal bezoekers 68159

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: