Zulu enzo - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Demian Reijden - WaarBenJij.nu Zulu enzo - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Demian Reijden - WaarBenJij.nu

Zulu enzo

Door: Demian

Blijf op de hoogte en volg Demian

24 April 2006 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo, Hello, lotsha, thobela, dumela, sawubona, avusheni, ndi matseloni, molo!! Oftewel: Hallo in ongeveer alle officiële talen die Zuid Afrika rijk is!

Vanaf nu zal 'sawubona' in ieder geval de groet zijn die ik op maandagmorgen gebruik: de komende 10 weken krijg ik 2,5 uur per week les in Zulu. Kom ik in interviews met black people (practisch iedereen in Joburg spreekt Zulu) tenminste een heel klein beetje beslagen ten ijs.
Zucht. Ja, IJS, ja. Jaha, Afrika: woestijn en savanne. Leeuwen enzo. Maar ik zit hier dichter bij een pool dan in Utrecht hoor! éven een stukje zee over zwemmen en ik kan zelf bijmekaar geklappertande pinguinbiefstuk eten! ozo!

Voor alle sensatiefreaks: weer een mooi avontuurtje vorige week: ik dacht naar een brave demonstratie te gaan van de jonge comunisten die een drietal petities gingen aanbieden. Was ook braaf, tot ze besloten 3000 stakende beveiligingsbeambten die toevallig ook in de stad waren uit te nodigen mee te lopen in hun mars... binnen vijf minuten liep het volledig uit de klauw en werd ik bijkans onder de voet gelopen door een woedende menigte die door het centrum stormde en me bedreigde met alles wat ze in hun handen konden krijgen (ik was de enige blanke én journalist, dan val je op...)

Even later renden ze wéér op me af, maar nu vluchtend voor de rubber kogels uit de riot rifles van de ver van zachtzinnige Joburgse politie... even was ik in oorlogsgebied: chaos, overal om me heen renden mensen, schotsalvo's klonken, auto's waren vernield of in brand gestoken. De politie schoot van dichtbij op de menigte, ook op demonstranten die zich liggend op de grond overgaven... En, omdat ik toevallig in de buurt was: wederom mijn naam op de frontpage van de ochtendeditie. Mét bijgevoegde foto. :)

Voor nu: Sala khale, Khamaba kule, sala gabotse,... eh, ok, ik zal jullie niet verevelen met 11 verschillende manieren om "tot ziens" te zeggen...

  • 25 April 2006 - 22:36

    Xan:

    Hee Deem! Zo we zijn weer bij :) zit een avondje relaxt thuis bij m'n ouders te lezen over arme families met een stralende glimlach, een Robbie-williams concert (ik ben dus wél jaloers!Dat zijn natuurlijk standaard taferelen als t om RW gaat duh ;)) en weer een alles behalve gewone dag uit je leven..

    Dan mag ik nog niet eens zeuren met mijn werkdagen; de telefoon gaat 'maar' 20 keer,alle collega's hebben me 'maar' meteen nodig en het was 'maar' 22 graden buiten..wat een verschil in perspectief he?!

    Verder am I doing okay,afgelopen weekend met m'n nichtje de Monza onveilig gemaakt, gewerkt in de Studio (800x peterselie en soepstengels garneren!)en gisteren in t Julianapark wijn gedronken (H).Succes daar en we houden contact!
    x Xanne

  • 28 April 2006 - 08:22

    Yvette:

    Indrukwekkende foto. Bovenop het nieuws!
    De stakingen van beveiligings mensen zijn heftig. Vooral als je hoort over non-stakers die overlijden doordat ze als straf uit de trein worden gegooid.
    Mijn collega's menen dat gewelddadig verzet alleen maar toe zal nemen, want de wittebroods weken van de jonge democartie zijn over. De arme bevolking heeft er langzaam aan genoeg van achter te blijven. Resultaat moet er komen!

    Geweldig dat je Zulu les krijgt. Isi-Xhosa is dan ook een peuleschilletje.
    De mevrouw die het huis bij Veerle schoonmaakt gaat ons wellicht wat Xhosa bijbrengen. Dat wordt leuk communiceren.

    Enjoy the long weekend!
    Groet Yvette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Demian

Van 1 maart tot 1 september ga ik aan de slag als journalist bij de Joburgse krant The Star...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 68159

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: