Tough journalism in de stad waar het gebeurt - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Demian Reijden - WaarBenJij.nu Tough journalism in de stad waar het gebeurt - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Demian Reijden - WaarBenJij.nu

Tough journalism in de stad waar het gebeurt

Door: Demian

Blijf op de hoogte en volg Demian

18 Maart 2006 | Zuid-Afrika, Johannesburg

07.00. Nog slaperig van het vroege opstaan (voor mij als avondmens is 5.30 echt ondoenlijk...) loop ik vrijdag het redactiegebouw binnen, al uitkijkend naar een kop koffie. (nou ja, koffie...oplosprut die wel min of meer naar koffie smaakt, maar van mij eigenlijk die naam niet mag dragen. En dan te bedenken dat ik zelfs daar al naar uitkijk...)

Nog voor ik goed en wel de lift ben uitgestapt, wordt ik daar door een fotograaf weer ingesleurd: "kom mee, ongeluk!" In de auto vertelt hij meer: een auto heeft een groep joggers aangereden. En zo komt het dat ik 's ochtends om half acht, met nog maar net mn ontbijt achter mn kiezen, vragen sta te stellen aan een politieagent, met een voet in het bloed, mezelf dwingend niet naar de twee dode lichamen te kijken die 2 meter verderop liggen...

Maar het verhaal van de dronken automobilist die 2 doden (waarvan er een volgende week vader zou worden) en 4 gewonden heeft veroorzaakt staat wel groot met foto's en mijn naam op de hele voorpagina van de middageditie van the Star. En daar doe je het dan voor, als journalist...godverdomme.

Later die dag mag ik naar een park in de beruchtste wijk van Afrika: Hillbrow. Nigeriaanse bendes regeren hier de straat, en als ik niet had geweten dat er veel politie op de been was, was ik er als blanke niet heen gegaan (en de fotograaf ook niet, met zn camera). De politie houdt een 'sweep', wat inhoudt dat iedereen die op het moment dat de politie de poorten sluit in het park is, dat niet mag verlaten voordat zn foto, vingerprint en id vastgelegd is...2000 mensen zijn de pineut, en er worden veel arrestaties verricht, en veel drus ('dagga'=wiet) en wapens (meest traditionele slag- en steekwapens) in beslag genomen...

Kortom: een dag uit het leven van een journalist in Big&Bad Joburg, de stad waar 'het' gebeurt...

  • 18 Maart 2006 - 12:22

    Lousje:

    Is toch even wat anders dan opdrachten nakijken op mijn kantoortje en 's avonds een vrijgezellenfeestje in een nette buurt in Utrecht......;-)

  • 18 Maart 2006 - 13:17

    Xan:

    Whoo Deem,ja dat is wel een leventje waar je in terecht bent gekomen zeg...Hoe zat het met de persconferentie? Of is die ingeruild voor de 'sweep' klinkt trouwens behoorlijk lullig,want ze zullen niet van te voren aangekondigd worden he? Is dat om de database van de politie actueel te houden,fingerprints enzo?
    Ik ben nog niet aan je verhaal begonnen want dr staat een berg afwas op me te wachten en verjaardagverplichtingen maar ga ik snel doen! Hopelijk is je weekend leuk,t stappen in Joburg! Ben benieuwd naar de pic's.
    xxx
    Xan

  • 18 Maart 2006 - 19:48

    Jos:

    Nog even een vraagje, hoe lang duurt het om van Jburg naar Kaapstad te komen voor het geval ik nog kom en daar heen wil?

  • 19 Maart 2006 - 15:29

    Witjes:

    Yo, exiting... Succes daar!

  • 20 Maart 2006 - 08:05

    El Tonio:

    Ik snap precies wat je voelt met al die gruwel. Ik zie hier bij RTL ook beelden waarvan je maag omdraait en ja, we maken er nieuws van. Soms voel je je een rat om met ander mans misere geld te verdienen.
    Maar ja... Als wij als journalist met gruwelbeelden een verandering bij de kijker/lezer teweeg kunnen brengen is het de moeite waard.
    Al let er maar één iemand beter op in het verkeer naar aanleiding van jouw coverstory is het de moeite waard geweest.

  • 20 Maart 2006 - 12:21

    Heyta:

    Tja, dat zijn geen leuke dingen, zeker niet op de nuchtere maag. Maar laat je dat als journalist en als mens niet verharden. Veel sterkte, en hopelijk gebeuren er ook leuke dingen die het nieuws waard zijn!

  • 21 Maart 2006 - 13:24

    JMW Utreg:

    Heeey Demian!!
    Tuurlijk gaan de zaken hier veeel slechter nu jij weg bent;)
    Superbedankt voor je leuke kaartje, hij hangt nu mooi op het bord!! Hier alles verder prima hoor, beetje rustig nog, maar dat zal wel stilte voor de storm zijn. Verder maken we niet zoveel mee; ons hoogtepunt komt binnenkort, als we gaan verhuizen. We hopen namelijk op een soort barretje in de nieuwe vestiging!!!Maar die kans is helaas klein!
    Wat een spannende dingen maak jij mee, heavy shit ze!Kijk je uit?! We blijven je site in de gaten houden, veel succes en ook plezier daar!

    Groetjes Jesse, Bonne en Caspar en de rest

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Johannesburg

Demian

Van 1 maart tot 1 september ga ik aan de slag als journalist bij de Joburgse krant The Star...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 108
Totaal aantal bezoekers 68149

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: